Online AD De Ochtendshow to go
CLOSEHet Algemeen Dagblad was in oktober 2018 begonnen met het wekelijks uitzenden van de online AD Ochtendshow to go. De Persgroep had de TV regisseur Jim Fokke een opdracht gegeven om een concept te ontwikkelen voor het ochtendprogramma. Het zou moeten voldoen aan de behoefte het nieuws sneller aan de man te brengen
‘In het decor moesten alle disciplines van een succesvolle online format samenkomen zoals presentatie, styling, licht, vorm en kleur.’
Het uitgangspunt van het decor
Het ontwikkelen van het concept van het decor was in nauwe samenwerking met regisseur Jim Fokke en opdrachtgever De Persgroep. Het uitgangspunt was een hippe koffiecorner met luxe koffie en thee. Ten eerste was belangrijk dat in de vroege ochtenduren moest mogelijk zijn om meerdere tafelgasten te uitnodigen om het nieuws van de dag te bespreken. In tweede instantie zou het concept ook een eigen herkenbare identiteit moeten uitdragen naast de AD stijl.
De AD studio
Op het Stationspostkantoor in Rotterdam bevindt zich op de twaalfde verdieping de professionele Tv-studio. Het gebouw is herontwikkeld tot een modern kantoor verzamelgebouw. De etage kenmerkt zich door de dubbele gevel met veel ramen en een prachtige uitzicht over de wijk achter het centrale station. De studio zelf heeft ook een bijzondere tijdloze interieur. Doordat het gebouw een rijksmonument is, was vooral de kunst in dit gebouw het decor te integreren.
Hippe koffiecorner
In het ontwerp van de koffiecorner heb ik gebruik gemaakt van warme, natuurlijk een authentieke materialen zoals de eikenhout in combinatie met robuust staal en frisse tegels – de typische Metro-tegels. Ook heb ik rekening gehouden met het milieu door gebruik te maken van energiezuinige LED-verlichting. Een van de studiodeuren is afgewerkt met krijtbordverf. en wordt gebruikt als een aankondigingsbord voor de koffiesuggesties. De meubels zijn stijlvol, maar ogen niet te druk.
Uitvoerende partijen
De decordelen werden gefabriceerd en opgebouwd door het decorbouwbedrijf Unbranded Experience. De lichtdecoratie en de studioverlichting werd aangeleverd door de Lichtmacht.
Theme
MyChannels - De Persgroep Nederland
Year
2018
Regie
Jim Fokke