HOLLAND INTERNATIONAL BLUES FESTIVAL GROLLOO
CLOSEDe eerste editie HOLLAND INTERNATIONAL BLUES FESTIVAL GROLLOO in 2016 werd als testcase strategisch in de Drentse plaats Grolloo gelanceerd. Het festival was een groot succes vandaar dat het terrein en de grote muziektent snel uitgebreid werden. Net als afgelopen jaren als de grote artiesten en de liefhebbers blijven het festival omarmen, zal deze groeiende trend verder voortzetten ook na 2019.
‘De toename van de concurrentie vraagt om een duidelijk onderscheidende vermogen ook in een event ontwerp’
Het aantal evenementen met name de festivals groeit hard, waarvan de muziekfestivals het meest in trek zijn. Inmiddels trekken de circa 840 festivals alleen in Nederland 23,3 miljoen bezoekers. De toename van de concurrentie vraagt om een heldere positionering van een evenement en een duidelijk onderscheidend vermogen ten opzichte van andere organisaties.
Event Ontwerp
Mijn opdracht was een event ontwerp te ontwikkelen voor tweedaags evenement concept voor komende vier edities. Het event ontwerp bestond uit de aankleding voor een overdekte hoofdpodium, de cateringsstraat en de entreepoort evenals het artwork.
De eerste stap in het ontwerptraject was samen met de opdrachtgever het terrein verkennen in Grolloo. In eerste instantie lag de focus bij het ontwerpen van een in het oog springende entreepoort. De prominente bluesgitaren bevestigd aan de voorkant werden de blikvangers van het festival. Hiernaast hebben we in de aankleding veel aandacht besteed aan de decoratieve geprinte vlakken. De deuren met een houten afdak en de eregalerij met de bekende blues artiesten gaven extra dimensie aan de ruimtebeleving.
Digitale artwork
De opdracht voor het artwork was niet alleen om een ontwerp aan te leveren maar ook printklare bestanden aanleveren voor diverse torens, de hekwerken en de cateringstraat. Na het bezoek ben ik de opgedane indrukken intuïtief gaan aquarellen met de bedoeling dat het authentiek wordt. Het tekenblok werd snel gevuld onder andere door de groene weides, bomen, blauwe luchten en wolken. Op zelfde wijze ontstonden de silhouetten voor de muzikanten. Nadat het schilderwerk voltooid was, heb ik de tekeningen zorgvuldig gescand voor het beste resultaat. Vervolgens digitaal conform de richtlijnen van de huisstijl bewerkt.
Aankleding
StageBrothers verzorgde voor de aankleding van van het festival samen met StageCo Nederland .
Theme
Mojo Concerts B.V.
Year
2016
Officiële website
Holland International Blues Festival